Koen, Wout en Stan Seuren bij de balie

De drie broers Seuren pionieren met fietsaccu's: ‘Het is aanpakken, maar het gaat snel met ons bedrijf’

GENNEP - Ruzie maken is geen optie voor de drie Gennepse broers Seuren. Ze zien elkaar thuis én op de werkvloer, waar ze met succes fietsaccu's reviseren.

Op de zolderkamer thuis in het ouderlijk huis in Gennep sleutelden de broers Koen (26), Wout (24) en Stan (21) aan hun eerste elektronische apparaten. Techniek is hun gezamenlijke passie. De een is net afgestudeerd, de ander is deels nog met een opleiding bezig.

"Wij zijn alle drie techneuten, de verkoop laten we liever aan anderen over"

,,Ruzie omdat wij broers zijn? Dat komt eigenlijk maar zelden voor. Wij helpen elkaar met onze zwakke punten, en steunen elkaar met onze sterke kwaliteiten en eigenschappen", vertelt Koen, de woordvoerder van familiebedrijf KWS Seuren. De zolder werd ingeruild voor een loods achter het familiehuis aan de Gennepse Middelweg. Die werd uitgebouwd tot 60 vierkante meter. ,,De eerste klanten wisten ons door de achtertuin te vinden", zegt Stan.


De balie bestaat deels uit oude pallets

De bedrijfshal in Beugen is met 1000 vierkante meter vele malen groter. De entree is nog wat provisorisch ingericht. De balie bestaat deels uit oude pallets. Het administratieve werk gebeurt in een aparte kantoorruimte.

De hal was in gebruik van handelsmaatschappij en opkoper Hahebo, dat vorig jaar failliet ging, maar in de aangrenzende hallen een doorstart maakt. ,,Mijn vader is onze leermeester. Hij is handig en kent Pierre Hermans en Philip van Haeren, de oprichters van Hahebo, die een mooie werkplek aanboden. Zo werd de verhuizing snel beklonken", aldus Koen.

,,Wij zijn alle drie techneuten, de verkoop laten we liever aan anderen over. Samen leren wij onze mensen het vak en de technische kneepjes. Het is aanpakken, maar het gaat snel met ons bedrijf", weet broer Wout. KWS Seuren heeft momenteel bijna 25 medewerkers. Daarnaast kunnen stagières en studenten in dit erkend leerbedrijf het vak leren.

Na wat uren pielen aan de praat

Elektromotoren uit elkaar halen, printplaten solderen, lampjes vervangen. Het zijn voorbeelden van klusjes waar ze als tieners graag mee aan de slag gingen. Koen: ,,Drie jaar geleden stond er ineens iemand bij ons voor de deur met een kapotte fietsaccu. Toen zijn we eens gaan kijken wat er aan de hand was. Op internet van alles uitgezocht en zo is de eerste accureparatie begonnen. Wij hebben de accu na wat uren pielen aan de praat gekregen."

Zowel particulieren als bedrijven (met name fietsenzaken) geven kapotte accu's persoonlijk af, of laten deze bezorgen met de post. Het aanbod is heel divers. ,,Wij hebben soms klanten uit Groningen of België, die na een paar uur rijden hier voor onze balie staan."

Opvallend veel jonge medewerkers

De gebrachte accu's worden nagekeken en onderzocht op de mankementen en haperingen. Opvallend veel jonge medewerkers zijn aan het sleutelen en monteren.

Het binnenwerk van de accu's wordt verwijderd. Een fietsaccu bestaat uit drie delen: de behuizing, aaneengeschakelde accucellen (eigenlijk grote AA-batterijen) en een battery management system (BMS) dat de voltages van afzonderlijke cellen op peil houdt.

Nieuwe batterijen vervangen de oude. Hiervoor werd met het merk Samsung recentelijk een samenwerkingsovereenkomst gesloten.

Een compleet nieuwe fiets is een dure grap

Anderen zijn met printplaten en soldeerplaten aan het werk. De laatste controle gebeurt op een aparte testafdeling. Bij goedkeuring gaan de opgeknapte accu's per post naar de klant.

,,Een accu van een elektrische fiets is aan slijtage onderhevig", legt Koen uit. ,,Na een jaar of vijf tot tien is zo'n accu wel op. De keuze is om een compleet nieuwe fiets te kopen, maar dat is een dure grap. In plaats van een nieuwe fiets is reviseren van de accu een prijsbesparend alternatief. De behuizing kan namelijk hergebruikt worden, door nieuwe batterijen te plaatsen.''

,,Een nieuwe gereviseerde accu gaat weer jaren mee. Sterker nog: door batterijen met een groter vermogen te plaatsen, is de capaciteit soms zelf twee keer zo groot. In plaats van 50 kilometer, kun je dan bijvoorbeeld 100 kilometer op zo'n accu fietsen. Je koopt bij ons een stukje duurzaamheid, door de oude behuizing te hergebruiken."


Bron:Gelderlander