De E-bike is in ons dagelijks leven niet meer weg te denken. Gemak tijdens de fietstocht wordt zeer op prijs gesteld, maar voor de meeste fietsers houd de technische kennis op bij het opladen van de fietsaccu en het plaatsen van de accu in de fiets. wil je verzekerd zijn van maximaal plezier van je fietsaccu kijk dan vooral hier…
Toch kan het handig zijn om wat meer van de techniek van je fiets accu en e-bike te weten. Er zijn enkele weetjes die heel handig kunnen zijn als je onderweg staat en je accu heeft er de brui aan gegeven.
De eerste vraag die je je stellen moet, is de accu nog wel voldoende geladen? Moet je deze vraag met een “nee” beantwoorden is het handig dat de website www.oplaadpunten.nl een handige hulp is als je accu even wilt bij laden.
Als opladen geen oplossing is, dan is er technisch iets niet in orde. Toch hoef je niet meteen met angst en beven te denken aan een peperdure nieuwe accu. Soms is een nieuwe lader al een oplossing. Als je fiets niet langer elektrisch ondersteund wordt kan dat verschillende oorzaken hebben. Een fietsaccu klinkt heel simpel, toch is dat niet helemaal zo.
Een fietsaccu bestaat uit een aantal onderdelen die elk een storingsoorzaak zouden kunnen zijn. De inhoud van een fietsaccu is eigenlijk vrij standaard. In de behuizing zitten een aantal accucellen die elektrisch aan elkaar verbonden zijn, zodat de gewenste spanning geleverd kan worden. Elke cel is als de spreekwoordelijke schakel van een ketting, gaat er een schakel stuk heb je te maken met een onwillige accu.
Naast de accucellen zit er ook een stuk elektronica in je fietsaccu die tot taak heeft de accu te bewaken en te beheren zodat er efficiënt en zonder schade, van de accu gebruik gemaakt kan worden. Of je je accu nu laadt, of lekker onderweg bent, de elektronica regel ongemerkt alle energiestromen. Deze elektronica wordt BMS genoemd, een afkorting die staat voor Battery Management System. Een naam die precies weergeeft wat de elektronica doet.
Als je een onwillige accu hebt kan dit dus ook zijn oorzaak vinden in dit BMS. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de storing ergens anders vandaan komt zoals bijvoorbeeld de elektrische verbindingen van zowel de fiets als het laadapparaat, of defecte accu cel(len).
Geluk bij een ongeluk is dat een “panne” tijdens een fietstocht echt niet meteen een financiële aderlating hoeft te zijn. Op accu gebied kunnen wij van KWS Seuren een helpende hand bieden zodat je niet perse een compleet nieuwe accu hoeft te kopen.
Door een gedegen onderzoek leggen wij de vinger op de zere plek en kunnen deze vaak ook herstellen. De prijs van een reparatie is vaak een grote meevaller als je het idee had dat je een nieuwe accu zou moeten kopen.