Terug naar 2017: Harry blij, de gebroeders Seuren blij en het zaadje van een onderneming geplant. De maanden erop trokken de broers langs fietsenmakers in de wijde omtrek en uiteindelijk bleek er een ‘nog een stel van die dingen’ in zijn auto te hebben liggen. Gaandeweg volgden er meer fietsenmakers, kwamen er klanten via Marktplaats en knutselde Wout een site in elkaar. In 2019 namen ze hun eerste werknemer aan. Koen: ‘Zaten we ineens met zijn vieren aan de keukentafel boterhammen te eten bij de lunch.’ Een jaar later volgde de verhuizing.
Het is geen raketwetenschap, zeggen de broers. In het kort: een fietsaccu bestaat uit drie delen: de behuizing, aaneengeschakelde accucellen (Koen: ‘eigenlijk grote AA-batterijen’) en een battery management system (BMS) dat de voltages van afzonderlijke cellen op peil houdt. Een goede revisie vervangt alle cellen en indien nodig ook het BMS, anders dreigt in het ergste geval kortsluiting of brand.
Het aan elkaar puntlassen van de cellen is een eitje voor Marlon, die is bij KWS Seuren gekomen via een instelling voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zorgen dat accu en BMS vervolgens evenwichtig en veilig functioneren, vereist verstand van elektrotechniek. Wilfred Dammers (65) is hierin de meest ervaren autodidact. Op de werkvloer wemelt het verder van de tieners halverwege een technische mbo-opleiding; zij testen, programmeren en repareren.
Bedrijfskundigen zijn het nog niet, de broers, al heeft Koen een minor ondernemerschap gevolgd tijdens zijn hbo-opleiding. Als er iets niet-technisch moet gebeuren, googlen ze meestal de boel bij elkaar of snorren ze iemand op via vrienden en kennissen. Wout bouwde de eerste site met behulp van een sjabloon, Koen regelde hun boekhouder via de zwemclub, werknemer Marek Geist (22) belde net zo lang met Zuid-Korea totdat Samsung twee afgevaardigden stuurde. Nu koopt KWS Seuren cellen direct bij Samsung in en als officiële partner zijn ze nu in gesprek met een van de grootste fietsspecialisten van Europa.
Een groeiplan hebben ze nog bepaald niet tot in de puntjes uitgedacht, maar in grote lijnen weten ze het wel. ‘Alles wordt elektrisch’, zegt Koen, ‘dus we gaan ook aan ander soort accu’s werken.’
Dat betekent: meer knutselen. Daarom staat er in de hoek van de werkplaats sinds kort een KTM-crossmotor zonder motor, terwijl de broers uitvogelen hoe ze hem elektrisch kunnen laten rijden. Ze hebben twee Volkswagen Golf GTE’s aangeschaft om te kijken of uitbreiding van de accucapaciteit mogelijk is. In een hoek staat hun kunststukje: een groene Peugeot 106 uit 1996. Een vroeg elektrisch model, ooit door de Franse regering aangekocht voor de bewaking van kerncentrales. Totdat ze werden afgedankt omdat de nikkel-cadmiumaccu giftig bleek te zijn.
Nu rijdt Stan ermee rond, een upgrade ten opzichte van de loodzware elektrische fiets van drie jaar eerder. Hij heeft een lithium ion accu gebouwd om het ding aan te drijven, en daarmee het bereik vergroot van amper 100 naar zo’n 250 kilometer. Harder dan 95 wil de Peugeot niet gaan, maar Stans sleutelkunsten zijn tot nu toe veelbelovend voor de uitbreidingsplannen van het jonge bedrijf. Een grijns: ‘Hij heeft al twee keer de APK gehaald.’
Bron: Volkskrant