Alle cellen vervangen
Er zijn echter ook fietsenmakers die niet enkele, maar álle cellen van een accu vervangen bij revisie. Een van die fietsenmakers is KWS Seuren. ‘We behouden de oude behuizing, maar we vervangen het gehele pakket aan cellen’, vertelt Stan Seuren. ‘Slechts een aantal cellen vervangen is gevaarlijk. Wij zetten er daarom een compleet pakket met allemaal dezelfde nieuwe cellen in, met dezelfde capaciteit als de oorspronkelijke cellen.’ En indien nodig, vervangt KWS Seuren ook het BMS. ‘Zelfs als we dat doen, is revisie nog steeds goedkoper dan een compleet nieuwe accu.’ De fietsenmaker biedt vervolgens twee jaar garantie op de revisiewerkzaamheden.
Toch is dit volgens Kelder een hekel punt. Want wie is er op dat moment verantwoordelijk voor ernstige schade? Welke schade valt onder de revisiegarantie van de fietsenmaker? De fabrikant van de accu zal in ieder geval geen garantie meer bieden na een revisie. Kelder: ‘Die zal het zien als knoeien aan het batterijsysteem en dat moeten fietsenmakers zich wel realiseren.’ Daarmee suggereert hij niet dat de fietsenmakers geen deugdelijk werk leveren, maar dat niet duidelijk is bij wie de verantwoordelijkheid ligt voor eventuele mankementen aan zo’n gereviseerde accu.
Kelder is dan ook voorstander van het instellen van certificering voor het reviseren van accu’s van e-fietsen: een waarborg die klanten garandeert dat de revisie naar behoren is gedaan. En met ‘naar behoren’ bedoelt Kelder het garanderen van het vervangen van de oude cellen voor cellen van precies dezelfde kwaliteit als de rest van de cellen. ‘Dit heb ik ook al aangekaart bij de Inspectiedienst voor de Leefomgeving en Transport.’
Tot een dergelijke certificering er is, kunnen we volgens Kelder beter de oude accu’s downcyclen en vervangen voor nieuwe accu’s op de e-fietsen.